Thursday, September 2, 2010

Temuduga GSST

Meh cni nk crita pengalaman p interview GSST bru2 ni...GSST stands for Guru Sandaran Siswazah Terlatih...mknanya, ni adala interview utk ak keja sbgai guru..Sandaran 2 akn hilang bila ak dh disahkan jawatan, so jdi la gru siswazah terlatih...phm x ni?? ak xreti la nk explain...lebih kurang cm 2 la..details tentang interview :


Tarikh : 19 Ogos 2010

Tempat : Universiti Malaysia Sabah

Jam : 8 pagi




First pg2 2 ada ujian INSAK...INSAK plak stands for Inventori Sahsiah Keguruan..Ujian tue ada 135 soalan n kena jwab dlm masa 30 minit..soalannya adalah berkaitan dgn sahsiah kt sbgai bakal guru dan juga profession keguruan...soaln senang tp konfius nk pilih jwapan..ada dua pilihan jawapan je, btul or salah/ setuju or x setuju/ wajar or tak wajar..dua2 jawapn btl tp nk ikut cara kt sebnar or jwb berdasarkan yg benar...apa daa ak ckp ni...ni cth soalan..

"Saya akan siapakan tugas dlm masa yg ditetapkan"

A) Setuju

B) tidak Setuju


* ulasan : setuju - logik jwapan setuju sbb kt kena siapkan apa2 tugas kita dlm masa yg ditetapkn..xboleh la siap pas due date..
: tidak setuju - jwapan tidak setuju pn logik jgk sbb kita kena wt kerja secepat mngkin..lg cpt siap lg bgus...kt jgn tngu siap bila due date je..menas jgn tngguh kerja..

( ha...cm ni la..konfius ooo...mna satu nk pilih..dua2 boleh jdi jawapn..klau pkir lama sgt nnti masa xckup utk jwab soalan yg lain..mencabar jgk la ujian ni)





Lpas ujian INSAK, ada plak interview lisan..kena masuk bilik n bersemuka ngan panel penemuduga..ketaq jgk la...sejuk tgn...xtau apa panel 2 nk tny...nk kata xprepare ak prepare gk la..ak prepare pasal nkra, falsafah pndidikan, pelan induk pmbgunan pndidikan, wawasan 2020, sekolah wawasan n serba ckit pasal major ak, ekonomi..nama ak tersenarai dlm bilik no 3..semua ada 5 bilik..cni2...ak nk crita apa jdi dlm bilik 2 plak...ada dua orang panel dlm stu bilik...

Panel 1 : Jauh dtng interview, dri kedah..ok, kenalkn diri cikgu baizura dan critakan aktiviti kokurikulum cikgu dri sekolah menengah hingga peringkat universiti.
Aku : (awal2 dh pnggil cikgu, nerves gila) Nama sya ........, dilahirkan pda ......., meerima pndidikan awal di ......setrusnya melanjutkan plajarn ke ..........Di peringkat sekolah sya terlibat dgn ......... dan di peringkat universiti sya menyertai ..........

Panel 1 : Ok, skrng murid byk xberminat utk belajar n tumpukan perhatian dlm klas..mereka selalu buat bising, ganggu kwn2 blajar, xrespect cikgu..sebagai bakal guru, mcm mna cikgu baizura nk tarik minat students utk minat subjek Ekonomi..

Aku : Pertama sekali, sya akn menguasai terlebih dahulu sbjek yg sya akn ajr, bru student respsect n confident dgn penerangan guru..klau guru xbersedia, mca mna students nk phm apa cikgu ajr...sya jgk kena buat perncangan mengajar, apa objektif pngajaran sya ari 2 bru sya ada pnduan utk mngajar...selain 2, sya jgk kena ajar bnda yg dri mudah ke susah, gna gambarajah, bykan alat bnatu mengajar yg menarik, guna teknik penyolan supaya murid sntiasa tumpu apa yg kt ajar..guru jgk sblum mengajar kena pastikan keadaan klas bersih, bilangan murid cukup...( dh lupa la apa lg ak ckp, mcm merepek je ak ckp..pusing sana pusing cni ak ckp...ptutnya klau crita pasal persediaan guru dlu, then keadaan klas pas 2 bru la teknik2 mengajar semua..nerves pnya pasai abis ak campuq semua...=)
Panel 1 : Katakn hari pertama masuk sekolah nnti, pengetua suruh kamu jdi penasihat kelab ekonomi...pengetua ckp bila bkak pnyertaan kelab, byk sambutan...tp bila nk buat aktiviti xsamapia separuh yg dtng...sbgai guru penasihat, cm mna cikgu nk jdikan 50 students yg dftar sbgai ahli n 50 org jgk yg dtng ikut aktiviti...
Aku : Ok, ktakn sya sbgai guru penasihat kelab ekonomi..mula2 sya akn bncang dgn students apa aktiviti mereka nk buat...cikgu xbleh ikut dia je, ssb murid yg nk wt aktiviti 2..klau murid xminat, 2 pnca mereka xikut aktiviti..kedua, sya akn bncang dgn guru2 penasihat yg lain utk buat aktivit cm mnggu ekonomi..time 2 wt kuiz or pertndingan yg sesuai n tawarkan hadiah yg lumayan n bleh tarik minat student utk join..selain 2, sya jgk akn jemput penceramah atau gru pakar utk tnjukkan cara atau teknik nk jawab paper ekonomi bg spm dan stpm...sya jgk akn rncnag satu program, utk guru2 ekonomi bertukar2 pndapat atau pndangan nagn guru ekonomi dri sekolah2 lain...dri situ, kita dpt tau cra guru lain mengajar students mereka...( cm xjawab soalalan kn...biarla,yg pnting ckp byk...hahaha) Panel 1 : (Senyum dan angguk2 je...) Seterusnya, sya serahkan kpada panel 2 klau ada soalan nk tny...
Aku : (Laaa...ingtkan dh abis...dua2 org tnya plak dh...ketaq balik..td cm happy ckit sbb kena soalan ok...tp maintain senyum...cik pn mar ckp, ko senyum je bai...senyum pn cm dh jdi lain cik mar oi...sejuk tgn2...)
Panel 2 : cik baizura, skrng ni kt selalu dgr pasal modal insan...apa yg cik baizura phm tntang modal insan dan apa yg kt ble wt utk bgnkn modal insan dikalangan pelajar??
Aku : (Cik baizura la plak...lyn je la bak kata ak kt Datuk I..) Modal insan ni yg sya phm, kt nk lahirkan insan atau rakyat yg serba boleh...bkn sja ada ilmu, tp ada soft skill, kmahiran, budi bahasa, sikap pnyayang, cintakan negara...bila rakyat ada byk kemahiran, jdi negara kt xkn bergantung pada buruh dri luar....(betul ke 2 erk?? ak main ckp je 2...cmpur abis ilmu pipp, wawasan 2020...ak gaul2 smpai sebati...hehe)
Panel 2 : Bagus...ok, sebut pasal penyayang, matlamat wawasan 2020, nk lahirkan msyrakat yg pnyayang..tp skrng ni byk timbul isu buang bayi...mksdnya masyarakat x pnyayang...knapa jdi mcm ni?
Aku : (Adoi...gatai sgt p sebut penyayang...kn dh kena tny lg...cm ak plak bg hint suh tny...kn2??) Pada pndapat sya, kes buang bayi ni berpunca dri individu 2 sendiri...mngkin mereka kurang didikan agama, terpengaruh ngn ckp rakan2, mudah percaya ngan org, ada maslah keluarga...(pendek kn jawapan ak...xdak idea langsung, xterpkir pn pasal bnda ni nk kena tny...)
Panel 2 : Apa yg kita boleh buat utk selesaikan masalah ni??
Aku : (Speechless...xtau lngsung n xkluaq langsung idea..) ok, cth dia cm kerajaan melaka buat...sekolah utk peljar yg mengandung...

Panel 1 : (Tiba2 dia msuk...) mksudnya, kamu setuju la ngan cdangan krjaan melaka 2?? bkn ke 2, lg timbul masalah??

Aku : (Adoi, masuk perangkap sendiri..ak betul2 xtau nk jwab apa..ak bg cdnagn ni dgn harapan panel 2 ak pkir ngus bdak ni, dia bca paper n ikut perkmbangan tp hampeh...ak kena balik...) mmg ia akn timbulkn lg masalah tp 2 sbgai slah satu cara...sekurang2nya mereka ada tmpat utk mengadu...dpt kurangkn ckit masalah buang bayi....( 2je ak jwab, mmg betul2 no idea)
Panel 2 : Ok, 2 sja..
Panel 1 : Terima kasih
Aku : (Seyum lgi la...gumbira sbb dh lpas n ikut petua cik pn mar...hehe...ambik fail n kuar bilik ngan prasaan lega...)






*****ak jawab xlncar...byak jgk guna 'aaaaaa', 'eeerrrrmmm'...*******
*****byk terdiam jp pas kena tny, then baru ckp...pas ckp diam jp sbb pkir then bru jwab...****


p/s : sila2 la bg komen n idea klau ada erk...sama2 kita kongsi idea...tmbah2 berkaitan isu bunag bayi 2...

: doa2 kan ak berjaya dlm interview 2 n dpt bertugas dgn cepat....










1 comments:

g0m0k9enDek said...

kenapa lambat sgt interview?? sayer 4hb ogos..